Quality Management Systems (QMS) – Systemy Zarządzania Jakością – informacje ogólne
Na współczesnych międzynarodowych rynkach działa silna konkurencja. Z tego powodu przedsiębiorstwa, bez względu na swoją wielkość, muszą szukać sposobów tworzenia nowych dziedzin działalności, zachowując dotychczas istniejące oraz czynić je bardziej wydajnymi i efektywnymi.
Wdrażanie systemów zarządzania jakością jest coraz bardziej popularną i skuteczną metodą osiągania tych celów. Przedsiębiorstwa dochodzą do wniosku, że systemy jakości nie tylko polepszają ogólną rentowność, ale znacznie umacniają ich pozycję na rynku i zwiększają zaufanie Klientów. Opracowanie i skuteczne wdrożenie systemu jakości jest uzależnione od wielkości firmy i zaangażowania pracowników. Może oznaczać olbrzymie i długoterminowe korzyści dla Państwa firmy i Waszych Klientów.
Wdrożenie systemu zarządzania jakością i uzyskanie certyfikatu na zgodność z normą ISO 9001 lub którąś z jakościowych norm branżowych przynosi szereg wymiernych korzyści przejawiających się przede wszystkim w:
- podniesieniu prestiżu na rynku lokalnym i krajowym
- zapewnieniu systemowego zarządzania zasobami, wiedzą oraz obsługą klienta
- uruchomieniu procesu ciągłego doskonalenia działalności
- zapewnieniu sprawnego przepływu informacji o zadaniach i ich realizacji
Inne korzyści, jakie odnosimy posiadając certyfikat systemu zarządzania jakością:
- większe zaufanie Klientów do firmy – atut w działaniach marketingowych
- wzrost konkurencyjności
- usprawnienie funkcjonowania organizacji i zarządzania
- lepsze poznanie potrzeb klienta
- ułatwienie wejścia na nowe rynki (w tym rynki zagraniczne oraz krajów unijnych)
- skrócenie czasu wytwarzania wyrobu /usługi
- oszczędności nakładów materiałowych
- stworzenie przejrzystych zasad odpowiedzialności i premiowania pracowników
- zmianę nastawienia pracowników na zgodne z kierunkiem rozwoju przedsiębiorstwa
- aktywne, skuteczne i szybkie identyfikowanie i rozwiązywanie problemów
- unikanie błędów, zamiast ich poprawiania
- zadowolenie klientów, partnerów i współpracowników
- zmiana podejścia do jakości w przedsiębiorstwie
- wypracowanie struktury odpowiedzialności za wyrób
- możliwość przystąpienia do przetargów ofert na dostawy wyrobów, gdy posiadanie certyfikatu jest warunkiem koniecznym dla złożenia oferty
- poprawa planowania
- poprawa dyscypliny budżetowej
- gwarancja stałego, wysokiego poziomu jakości produktów i oferowanych usług
- wzrost świadomości pracowników dotyczącej celów i dążeń firmy
- pobudzenie i utrzymywanie potrzeby stałego doskonalenia się
- przejrzystość procesów
- koncentracja na aspektach istotnych dla bezpieczeństwa i jakości wyrobu
- poprawa terminowości usług
- obniżenie kosztów z tytułu reklamacji i odpowiedzialności za produkt